Theorie in de praktijk: slootje vissen

Door Jan-Pieter de Krijger

Geplaatst op 05-12-2019

Eind september nam Tariq Stark van RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) contact met mij op. Ik ken Tariq van mijn vrijwilligerswerk bij de lokale KNNV-afdeling. Hij kwam bij mij met de vraag of ik als biologiedocent het zag zitten om met leerlingen deel te nemen aan een monitoringsproject waar ze bij RAVON vrijwilligers voor zochten. Daarmee wilden zij aan de ene kant monitoring van de dieren veiligstellen maar ook jonge mensen enthousiast maken om meer buiten te zijn en naar de natuur om zich heen te kijken.

Ik zelf was er meteen voor te porren maar moest het natuurlijk nog wel even bespreken met de vakgroep en kijken of we het ergens konden inpassen in het programma. Daarnaast wilde ik het een keer uitproberen om te zien hoe het in zijn werk zou gaan en hoeveel tijd het in beslag zou nemen. De vakgroep was ook enthousiast en we vonden een plek in het programma van havo 4 om het monitoren te combineren met theorie die ze bij het hoofdstuk ecologie zich eigen moeten maken. Nu nog de test.

Mijn eerste klas (A1A) vond het erg leuk om als testgroep op te treden dus kwam Tariq naar school met netten en alle ander spullen die nodig waren. Het slootje tussen de huizen en het sportveld in werd het werkgebied. De leerlingen waren, na de uitleg, helemaal klaar voor wat onvervalst veldwerk en al snel waren ze over de hele sloot verspreid. De “buit” was voor de tijd van het jaar nog verbazingwekkend goed dus dat beloofd wat voor de volgende keren als we het in het juiste seizoen de echte monitoring gaan doen.

In Schubben & Slijm, de nieuwsbrief van de stichting RAVON, is het mooie initiatief van docent Jan-Pieter de Krijger mooi beschreven. Benieuwd? Op pagina 9 en 10 van de nieuwsbrief is het artikel te lezen. Klik daarvoor hier

 

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.