Ken elkaar: een bijzonder mooi project

Geplaatst op 13-02-2020

Tijdens het project ’Ken Elkaar’ leren leerlingen van Werenfridus en anderstalige leerlingen van SG Newton elkaar gedurende vier dagen beter kennen. Twee van de deelnemende leerlingen over dit bijzondere en leuke project. 

Tijdens het project 'Ken elkaar' zijn wij leerlingen uit 3vwo gekoppeld aan leerling in de tweede en derde klas op het SG Newton. Dit project duurde vier dagen, elke dag hebben we andere activiteiten gedaan om elkaar beter te leren kennen. Op maandag en woensdag waren wij op het SG Newton en op dinsdag en donderdag kwamen zij naar het Werenfridus. Op maandag gingen we kennis maken met de leerlingen, wij werden allemaal gekoppeld aan een leerling waarvan Nederlands niet hun moedertaal is. Wij hebben onder andere allemaal vier zinnetjes geleerd in de moedertaal van de leerling waaraan we gekoppeld waren. Ik werd gekoppeld aan een meisje uit de Filipijnen en heb in het Filipijns geleerd hoe je kan vertellen, hoe je heet, waar je vandaan komt, wat je hobby’s zijn en hoe oud je bent. Ook hebben we in groepjes een elfje gemaakt over vrijheid en deze aan elkaar gepresenteerd. De andere drie dagen hebben we ook allemaal activiteiten gedaan om elkaar nog beter te leren kennen. Ik vond het heel leuk om een keer een project te doen met leerlingen van een andere school en het was heel interessant om iets te leren over een andere cultuur.

Michelle Kamen C3A. 
 
Maandag 10 februari t/m vrijdag 14 februari hebben wij een project samen met de Stormvogel genaamd ‘Ken elkaar’. Op de Stormvogel zitten leerlingen met een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking. Het project 'Ken elkaar' is bedoeld dat wij elkaar beter gaan leren kennen door allerlei activiteiten te doen. 

We begonnen maandag met ons maatje zoeken. We konden ons maatje vinden met de hulp van objecten, zoals een tennisbal en tennisracket. Samen met dat maatje ging je een collage maken, zodat je elkaar beter zou leren kennen. Na de middagpauze werden deze collages gepresenteerd aan de groep. De laatste activiteit van de dag was een speurtocht waar je foto’s op verschillende plekken moest maken. 

Dinsdag werden we in twee groepen verdeeld, groep A en B. Groep A begon op de stormvogel en ging de lunch klaarmaken. Ze maakte pannenkoeken en smeerde broodjes. Groep B was tegelijkertijd op het werenfridus aan het schilderen. Na de lunch wisselde de groepen om. A ging naar het werenfridus om te schilderen en B ging op de stormvogel zandkoekjes bakken. Deze koekjes waren ingepakt voor later.

Vandaag is het woensdag en we werkte weer in 2 groepen. Groep B begon op het Werenfridus voor een toneelworkshop. Bij deze workshop leerde we emoties te gebruiken. Groep A ging in groepen op de stormvogel meedraaien. Nadat we pauze hadden op het Werenfridus draaide de groepen om. Tijdens de lunch werden wat toneelstukjes laten zien die op de Werenfridus waren gemaakt. Na de lunch gingen verschillende groepjes naar 4 locaties. Ik ging naar een bejaardentehuis om koekjes te geven aan mensen die daar wonen. 

Het project duurt nog 2 dagen en we gaan nog dingen doen zoals sporten, spelletjes doen en een workshop percussie.

Van dit project hebben we tot nu toe veel geleerd, maar het is natuurlijk ook heel gezellig. 

Isabel Kraakman A3A.

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.