Be aware of and protect nature (BaPN) Erasmus+ in Slowakije

Door Merel Box, Jeroen van Empel, Judith van Duin en Jelle Hessing

Geplaatst op 16-04-2019

Voor het Erasmusproject Be aware of and protect nature vertrokken vier leerlingen en drie docenten naar Humenné, Slowakije. Voor de boeg: een week lang samenwerken met Turkije, Spanje, Italië en Slovakije. De vier betrokken leerlingen - Merel Box, Jeroen van Empel, Judith van Duin en Jelle Hessing - doen verslag. 

De heenreis (Jeroen):

Op zondag, de kenningsmakingsdag, werden we afgezet bij het hotel waar alle docenten sliepen. Daar werden we opgehaald door onze host, konden we kennismaken en de buurt een beetje verkennen.

Doel van de reis (Merel):

Het doel van deze reis is dat we ons bewust maken van de natuur, en het zullen beschermen. We hebben onderzocht hoe wij (de leerlingen, maar ook de maatschappij) ondanks de snel groeiende technologische ontwikkelingen onze natuur kunnen blijven beschermen, en dat we ons blijven realiseren dat deze ontwikkelingen schadelijk kunnen zijn voor de natuur, en hoe we dit kunnen verbeteren!

Kennismaking (Merel):

We moesten vroeg op Schiphol zijn, al om 6.30 uur. Toen gingen we met het vliegtuig naar Budapest (Hongarije) met een 2 uur durende vlucht, eenmaal aangekomen op Budapest kwam een Mercedes-busje voor ons alleen! Toen gingen we naar het Alibaba hotel, de reis per bus duurde 4 uur. Eenmaal aangekomen stonden onze gastgezinnen op ons te wachten!

Zondag (kenningsmakingsdag - Jelle):

Ik moest toen ik aankwam in Humenné eerst met Jeroen mee naar zijn Familie. Ik werd in de avond opgehaald door mijn familie en reden we naar huis. Daarna hadden ze een cadeautje voor mij.

De maandagactiviteit (Judith):

Op maandag hebben we kennis gemaakt met elkaar. Docenten, ouders en studenten uit Italië, Spanje, Turkije, Slowakije en Nederland kwamen samen en ontmoetten elkaar. Daarna werden we ontvangen door jongere kinderen van de school die een typisch Slowaakse dans hadden voorbereid. Na de dansopvoering van de kinderen kregen we een rondleiding door de school. We kregen bijna alle lokalen te zien. Ook werd er verteld hoe de school werkte aan het beschermen van de natuur. Hierna gingen we naar het gemeentehuis waar de burgemeester van Humenné ons wat meer vertelde over de stad. Na deze toespraak zijn we doorgelopen naar het grote museum in Humenné. In het museum waren oude maar prachtige kamers en antieke spullen te zien. Na het museum liepen we door naar het openluchtmuseum in Humenné. Hier stonden kleine schattige houten huisjes en een oud kerkje. Hier hebben we ook geluncht. Na de lunch gingen we terug naar de school en iedereen stelde zichzelf op een podium in een zaal voor. Na het voorstellen deed ieder land een presentatie en vertelde wat over hun land. Na de presentaties werden we opgehaald door onze uitwisselingsgezinnen.

Dinsdag (Merel):

Dinsdag gingen wij in de ochtend meteen naar de bibliotheek. Daar werden wij in groepjes verdeeld met Slowakije, Turkije, Spanje, Italië en Nederland. Toen kregen wij een verhaal te horen over een waterdruppel en daar moesten wij vragen over beantwoorden,. Daarna gingen wij een poster maken over het verhaal met allemaal gebruikt materiaal. Rond 12.00 uur gingen wij naar Starina. Dit plaatsje ligt vlak bij de Poolse en Oekraïense grens en daar gingen we naar een dam. Aangekomen gingen we onder de grond naar het waterzuiveringssysteem toe. Ondertussen werd een en ander verteld: het duurde 3 jaar (!) voordat het meer voor de dam gevuld was. Hiervoor moesten 7 dorpen wijken. In de dam  ligt 60.000.000 m3 water en wordt 500 liter drinkwater per seconde gezuiverd!  Rond 14.30 waren we weer bij de school aangekomen en daar kregen we een cursus pottenbakken. Dat was echt heel leuk: iedereen heeft zijn eigen pot gebakken! Rond 16.00 uur waren we klaar en werden we opgehaald door ons gastgezin.

Woensdag (Jeroen):

We gingen eerst sporte. Van alle 5 de landen moesten 2 kinderen gaan tafeltennissen, en de andere 2 mochten badmintonnen. Dit was meer voor de sportiviteit en om elkaar onderling beter te leren kennen, dan voor de competitie. ‘s Middags gingen we paardrijden. Dit was op een ranch. Om de beurt mochten we een stuk rijden onder begeleiding van de medewerkers. Vervolgens mochten we nog rondlopen op de manege. Hierna werden we weer in groepjes verdeeld om een prullenbak van afval te maken. Vervolgens hebben we nog gezamenlijk gegeten. Daarna gingen we terug naar de gastgezinnen.

Donderdag (Jelle):

Donderdag zijn we naar de Opaalmijn Slovenské opálové bane in Slowakije geweest. De hele mijn was wel 32 kilometer lang en heeft meerdere lagen. Een paar lagen onder de laag waar wij de rondleiding kregen was er water. In de mijn had je een geweldig door stenen gemaakt gezicht/geest. Nadat we naar de Opaalmijn waren geweest zijn we naar High Tatras geweest. In de mijn was het hoogtepunt 1002 meter, de ingang is zo’n 850 meter hoog en we hebben ongeveer 150 meter omhoog gelopen. In de grot waren hele mooi statige nieten en stalige tieten. Aan het eind van de rondleiding was er een mooie afsluiting verhaal van stenen.

Vrijdag (Jelle):

In de ochtend gingen we naar de kerk die in de stad vlakbij de school stond. Onderweg hadden we een groepsfoto van de leerlingen van alle landen. In de kerk als je naar binnen liep had je allemaal banken en daarvoor stond een doorgang naar een heel mooi goud beeld ook had je hele mooie glas-in-lood ramen. Ook ging een man die ons rondleiden op de orgel spelen, dat vond ik heel mooi en goed gespeeld. Toen we terug waren gekeerd gingen verder werken aan een poster met gerecyclede spullen. Daarna gingen we koken voor die avond. Wij hadden gevulde eieren gemaakt met augurken plakje op een stokje met kaas en een stokje met alleen een plakje augurk. Die avond begonnen alle leerlingen van alle landen de traditionele dans van Slowakije te doen. Daarna werden nog meer optredens gegeven. Na de dansjes en gezongen liedjes werden er diploma’s uitgereikt aan alle leerlingen en docenten. Na de uitreiking moesten alle land iets over hun traditionele eten vertellen en uitleggen wat je had gemaakt. Toen iedereen was geweest konden we beginnen met het proeven van al het eten van de verschillende landen. 

De terugreis (Jeroen):

Toen moesten we 5 uur lang in de bus terug naar het vliegveld in Boedapest (want grotere bus dus die mocht minder hard rijden). We waren met alle kinderen van de andere landen terug in bus, behalve de Turkse groep: zij waren om 2 uur ’s nachts al vertrokken! Op het vliegveld moesten we iets minder dan 2 uur wachten. Daar kwamen we ook nog de Spanjaarden tegen. We konden daar nog dingen kopen in de winkel. In het vliegtuig zaten we daar van 5 uur tot 7 uur. En toen werden we op Schiphol opgehaald door onze ouders.

Terugreis (Merel):

We konden lekker uitslapen want om 10.15 uur moesten we op het parkeerterrein staan van het Alibaba hotel. Toen namen we afscheid van onze gastgezinnen en om 10.30 uur vertrokken we met een grote bus met daarin Nederland, Spanje en Italië. Toen waren we ongeveer 15.00 uur aangekomen op de luchthaven van Budapest. Onze vlucht was om 17.00 uur. We kwamen ongeveer 17.00 uur aan op Schiphol en onze ouders stonden te wachten. Hierbij werd de fantastische reis afgesloten.

Docententeam (Sandra Ale, Irina Mol en Mirjam Plemper):

Wij sluiten ons helemaal aan bij het verslag van onze leerlingen! We hebben tijdens deze reis veel ideeën opgedaan die we meenemen en zullen verwerken in september, als wij host-school zijn voor de andere landen. We kijken er nu al naar uit!

Bekijk hier de foto's van de reis naar Slowakije

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.