Geschiedenis

De start van Werenfridus brengt ons ver terug in de tijd. In 1948 begon de school als Sint Werenfridus Lyceum. Sint Werenfridus was een prediker en missionaris die in de achtste eeuw, onder andere in West-Friesland, mensen tot het christelijk geloof trachtte te bekeren.

De legende wil, dat toen Werenfridus gestorven was, zijn volgelingen zijn kist in een bootje plaatsten zodat hij zijn laatste rustplaats zou vinden ‘waar het God beliefde’.

Groei en fusie

In de jaren die volgden groeide het Sint Werenfridus Lyceum steeds verder en werd de school een begrip in West-Friesland. In 1983 was het aantal leerlingen zo groot geworden dat de school moest worden gesplitst. Zo ontstond, naast Werenfridus, een tweede katholieke scholengemeenschap in Hoorn: Oscar Romero. In 1985 volgde een fusie met de Aloysiusmavo. Vanaf dat moment werd Werenfridus een school voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. Na een tweede fusie werd Werenfridus op 1 augustus 1996 onderdeel van het Tabor College.

Havo/vwo school

In 2011 is begonnen met de afbouw van de mavo-afdeling. In 2015 deden de laatste mavo-leerlingen examen. Sindsdien is Werenfridus een havo/vwo-school. De locatie, met ongeveer 1350 leerlingen en 120 personeelsleden, is gehuisvest aan de De Keyzerstraat in Hoorn, gelegen tussen de Drieboomlaan, de Liornestraat en de spoorlijn Hoorn – Enkhuizen.

Verbouwing en nieuwbouw

In 2016 is begonnen met een grootscheepse verbouwing en nieuwbouw van Werenfridus. Er volgde een periode in tijdelijke huisvesting aan de Johannes Poststraat en de Nieuwe Steen. Ondertussen kreeg het nieuwe gebouw steeds meer vorm. In mei 2018 was het langverwachte moment eindelijk daar. De leerlingen en medewerkers namen het nieuwe Werenfridus in gebruik en keerden terug op de oude vertrouwde locatie aan de De Keyzerstraat.

Klaar voor de toekomst

Elkaar ontmoeten vinden we belangrijk, en daar is in ons in 2018 opgeleverde en moderne gebouw alle ruimte voor. Op het centrale plein, waar het hangende theater een ware ‘eyecatcher’ is, is volop ruimte om te ontspannen of om zelfstandig of in groepjes te werken. Dat geldt zeker ook in de verschillende leerhuizen. De vier sportzalen en de sportvelden op het eigen terrein maken bewegen en leren op dezelfde locatie mogelijk. Met dit gebouw is Werenfridus klaar voor de toekomst.

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.

Waar ben je naar op zoek?